رزومه


محسن  اکبری‌زاده

محسن اکبری‌زاده

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده ادبیات و علوم انسانی

رزومه
محسن  اکبری‌زاده

دانشیار محسن اکبری‌زاده

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده ادبیات و علوم انسانی

برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

منبع اصلی درس

۱. شمیسا، سیروس. مکتب‌های ادبی. تهران: نشر فردوس.

(منبع اصلی و پایه برای تدریس)


۲) منابع کمکی فارسی (پیشنهادی برای تدریس و مطالعه بیشتر)

الف) کتاب‌های کلی درباره مکتب‌های ادبی

  1. شفیعی کدکنی، محمدرضا. موسیقی شعر. تهران: آگه.
    (برای مبحث سمبولیسم و شعر مدرن مفید است)

  2. مدرسی چهاردهی، غلامحسین. مکتب‌های ادبی (ترجمه و گردآوری). تهران: امیرکبیر.
    (یکی از منابع قدیمی و معتبر در معرفی مکاتب)

  3. زرین‌کوب، عبدالحسین. ارسطو و فن شعر. تهران: امیرکبیر.
    (برای فهم مبانی کلاسیک‌گرایی)

  4. زرین‌کوب، عبدالحسین. با کاروان حلّه. تهران: سخن.
    (برای تحلیل تطبیقی برخی ویژگی‌های کلاسیک و رمانتیک)

ب) منابع مرتبط با مکاتب و جریان‌های خاص

  1. آرین‌پور، یحیی. از صبا تا نیما (جلدهای ۱ و ۲). تهران: انتشارات زوار.
    (مفید برای بررسی ورود رمانتیسم و رئالیسم به ادبیات فارسی)

  2. براهنی، رضا. طلا در مس. تهران: نشر نیلوفر.
    (برای نقدهای مدرن و زبان پست‌مدرن)

  3. کیا، سیروس. مکتب‌های ادبی و هنری. تهران: نشر قطره.
    (منبع مکمل و خلاصه برای دانشجویان)

  4. آشتیانی، محمدعلی. مکتب‌های ادبی اروپا. تهران: سمت.

  5. انوشه، حسن (سرپرست). دایرةالمعارف ادب فارسی. مدخل‌های مربوط به مکاتب و جریان‌ها.

طرح درس

 


 

  •  

    •  

برنامه جلسات


جلسه ۱ — مقدمه‌ و کلیات

  • تعریف مکتب ادبی

  • علت پیدایش مکتب‌ها

  • معرفی دوره‌بندی ادبی جهان

  • آشنایی مقدماتی با روند تاریخی مکتب‌ها

  • تکلیف: مطالعه مقدمه کتاب


جلسه ۲ — مکتب کهن (کلاسیک)

  • ریشه‌های باستانی

  • اصول زیبایی‌شناسی کلاسیک: نظم، تناسب، تقلید از طبیعت

  • ویژگی‌های ادبیات کلاسیک غرب

  • تمرین: تحلیل یکی از متون کلاسیک فارسی یا غربی از منظر قواعد کلاسیک


جلسه ۳ — مکتب رمانتیسم (I)

  • زمینه‌های تاریخی و فلسفی پیدایش

  • ویژگی‌های فکری: احساس‌گرایی، طبیعت‌گرایی، فردیت

  • تمرین: یافتن عناصر رمانتیک در شعرهای نوستالژیک فارسی


جلسه ۴ — مکتب رمانتیسم (II)

  • نقد اجتماعی و سیاسی در رمانتیسم

  • معرفی نویسندگان و شاعران رمانتیک

  • نمونه‌خوانی از لرد بایرون، وردزورث، آلفرد دو موسه

  • تکلیف: تحلیل یک متن (نثر/شعر) به عنوان متن رمانتیک


جلسه ۵ — مکتب رئالیسم (I)

  • تعریف رئالیسم

  • تفاوت با طبیعت‌گرایی و ناتورالیسم

  • زمینه‌های اجتماعی: انقلاب صنعتی، توسعه شهرنشینی

  • تمرین: تشخیص عناصر رئالیستی در داستان‌های فارسی (مثلاً جمال‌زاده یا هدایت)


جلسه ۶ — مکتب رئالیسم (II)

  • ویژگی‌های سبکی: جزئی‌نگری، شخصیت‌پردازی عینی، توصیف واقعی

  • نویسندگان مهم: بالزاک، تولستوی، چخوف

  • بحث کلاسی: رئالیسم و واقع‌گرایی در ادبیات معاصر


جلسه ۷ — مکتب ناتورالیسم

  • رابطه ناتورالیسم با رئالیسم

  • نظریه‌های علمی تأثیرگذار (داروینیسم، جبرگرایی)

  • زولا و ادبیات تجربی

  • تمرین: بررسی عناصر ناتورالیستی در یک داستان کوتاه ایرانی


جلسه ۸ — مکتب سمبولیسم (I)

  • واکنش به رئالیسم

  • اهمیت موسیقی کلام

  • اصول زیبایی‌شناسی سمبولیسم

  • نمونه‌خوانی: بودلر، مالارمه


جلسه ۹ — مکتب سمبولیسم (II)

  • سمبولیسم در شعر فارسی نو

  • نیما و تأثیرپذیری از سمبولیسم

  • تمرین: تحلیل یک شعر سمبولیک


جلسه ۱۰ — مکتب سوررئالیسم

  • نظریات فروید و ناخودآگاه

  • نوشتار خودکار

  • شکستن منطق کلاسیک

  • تمرین: تولید یک متن کوتاه سوررئالیستی


جلسه ۱۱ — مکتب امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم

  • تفاوت برداشت شخصی (impression) و فریاد درونی (expression)

  • نمونه‌ها در ادبیات و هنر

  • تمرین: تحلیل یک تصویر یا متن از نظر امپرسیونیستی/اکسپرسیونیستی


جلسه ۱۲ — مکتب دادائیسم

  • تاریخچه و شرایط پیدایش

  • ضدهنر و ضدادبیات

  • تأثیرات بر مکتب‌های بعدی

  • تکلیف: ساخت یک متن دادائی با انتخاب تصادفی واژگان


جلسه ۱۳ — مکتب پست‌مدرنیسم

  • ویژگی‌های فکری: عدم قطعیت، بینامتنیت، بازی‌های زبانی

  • تفاوت با مدرنیسم

  • نمونه‌ها: بارت، کالوینو، هدایت (در برخی خوانش‌ها)

  • بحث: آیا ادبیات فارسی پست‌مدرن دارد؟


جلسه ۱۴ — مکتب کلاسیک‌گرایی نو و نئوکلاسیک‌ها

  • بازگشت به قواعد کلاسیک

  • هنر و نظم پس از آشوب مدرنیسم

  • مقایسه با سبک‌های کلاسیک‌گرا در ادبیات فارسی


جلسه ۱۵ — جمع‌بندی تطبیقی مکتب‌ها

  • پیوند تاریخی مکتب‌ها

  • مقایسه ویژگی‌ها

  • چگونگی شناسایی سریع مکتب یک اثر

  • کارگاه: تحلیل چند متن ادبی و تعیین مکتب آن‌ها


جلسه ۱۶ — ارائه‌های دانشجویی و ارزیابی نهایی

  • ارائه پروژه نهایی (تحلیل یک اثر بر اساس یک مکتب)

  • نقد و بررسی

  • جمع‌بندی نهایی درس


 

 
هدف از طرح درس
  • اهداف کلی درس:

    • آشنایی دانشجو با مکتب‌های مهم ادبی جهان

    • درک ویژگی‌های محتوایی، سبکی و فکری هر مکتب

    • توانایی تحلیل و تطبیق آثار ادبی با مکتب‌های مربوط